------
Ylimpien luokkien taiteesta ei siis
koskaan voikaan tulla koko kansan taidetta, sitä eivät ajattelevat
ja vilpittömät ihmiset voi hiukkaakaan epäillä. Ja jos taide siis
on tärkeä asia, hengen siunaus, kaikille ihmisille uskonnon
kaltainen välttämättömyys, niin sen tulee olla kaikkien ihmisten
käsitettävissä, jos siitä taas ei voi tulla koko kansan taidetta
niin on kaksi vaihtoehtoa; joko taide ei ole niin tärkeä asia kuin
annetaan ymmärtää, tai se mitä me sanomme taiteeksi ei ole tärkeä
asia […] korkea-asteisimmin nautittavasta taiteesta osallisia ja
sen nauttijoita voivat olla vain ”schöne Geister”, valitut,
kuten romantikot heitä kutsuvat, tai ”yli-ihmiset” kuten
Nietzchen seuraajat heitä kutsuvat.
Sanotaan, että kaikkein parhaat
taideteokset ovat sellaisia että enemmistö ei voi niitä ymmärtää
ja että ne avautuvat vain valituille, jotka ovat valmentautuneet
ymmärtämään noita suuria teoksia, mutta jos enemmistö ei
ymmärrä, niin sille täytyy selittää, antaa sille ne tiedot joita
se tarvitsee ymmärtääkseen. Mutta käy ilmi että sellaisia
tietoja ei ole ja että teoksia ei voi selittää, ja sen tähden ne
jotka sanovat että enemmistö ei ymmärrä hyviä taideteoksia eivät
anna selityksiä vaan sanovat että ymmärtääkseen täytyy lukea,
katsoa, kuunnella noita teoksia kerran toisensa jälkeen. Mutta se ei
ole selittämistä vaan totuttamista. Ja totuttaa voidaan kaikkeen,
kaikkeen huonoimpaankin.
Ja sen tähden, jos taide ei kosketa,
niin ei voi sanoa että se johtuu katselijoiden ja kuuntelijoiden
ymmärtämättömyydestä, vaan siitä voi ja tulee päätellä vain
että kysymyksessä on joko huono taide tai ei taide ollenkaan.
Juuri sikäli taide eroaa
valmentautumista ja määrättyä tietämyksen johdonmukaisuutta
vaativasta järjellisestä toiminnasta kuten siis trigonometriaa ei
voi opettaa ihmiselle joka ei tunne geometriaa, että taide vaikuttaa
ihmisiin riippumatta heidän kehityksestään ja koulutuksestaan,
että kuvien, äänten, hahmojen sulo vaikuttaa kehen hyvänsä
ihmiseen, olipa hän millä kehitysasteella tahansa.
Taiteen toimi on juuri sitä että
tehdään ymmärrettäväksi ja avautuvaksi se mikä on päättelyn
muotoisena voinut olla käsittämätöntä ja luoksepääsemätöntä.
Kun joku kokee todellisen taide-elämyksen hänestä tavallisesti
tuntuu että on hän on tuntenut asian entuudestaan, mutta ei vain
ole saanut sitä sanoiksi, [...] taide ei voi olla käsittämätöntä
suurille joukoille vain siitä syystä että se on oikein hyvää,
kuten meidän aikamme taiteilijat mielellään sanovat.
Taiteen päämäärä on sen tunteen
tartuttaminen ihmisiin jonka taiteilija on kokenut. Älyllinen
ponnistus, johon katsojan, kuulijan, lukijan täytyy ryhtyä
tyydyttääkseen heränneen uteliaisuutensa tai omaksuakseen teoksen
mukanaan tuomat uudet tiedot tai omaksuakseen teoksen tarkoituksen
nielaisee lukijan, katsojan, kuulijan huomion ja häiritsee
tartuntaa.
Periaatteessa hyvin perusteltu, mutta "avataan sitä mitä ei voi päättelyn kautta ymmärtää" ja "päämäärä on tartuttaa tunne" ovat silti vain mielipiteitä, eikä voi vaatia kaikkia olemaan samaa mieltä. Myös älyllisyyttä vaativat teokset voivat olla taidetta.
----------
Aina, kaikkina aikoina ja kaikissa
yhteiskunnissa ihmisiä on yhdistänyt uskonnollinen tietoisuus siitä
mikä on hyvää ja mikä on pahaa, ja tuo samainen uskonnollinen
tietoisuus myös määrittelee taiteen välittämien tunteiden arvon
ja sen tähden kaikki kansat ovat aina pitäneet ihmisiä
yhdistävästä uskonnollisesta tietoisuudesta juontuvia tunteita
välittävää taidetta hyvänä ja rohkaisseet sitä: kuhunkin
uskonnolliseen tietoisuuteen sopimattomia tunteita välittävä taide
on puolestaan todettu huonoksi ja se on kiistetty.
Tolstoi tarkoittanee "uskonnollisella tietoisuudella" lähinnä jotain kattavaa ideologiaa tai maailmankuvaa, jota suurin osa yhteiskunnasta kannattaa. Nykyaikana tuo tuskin pitää kovin hyvin paikkansa. (Länsimaisen) virallisen eliitin mielestä esimerkiksi feminismi, suvaitsevaisuus jne. ovat kaikkein korkeimpia arvoja. Vastakkaisten mielipiteiden on kuitenkin niin helppo päästä ääneen, että keskimääräinen yksimielisyys menettää uskottavuuttaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti