Osa 1
Sancho ja Doña Quijote huomasivat taideperformanssista kertovan julisteen, joka
kuulemma olisi jotain uutta ja ihmeellistä. Doña Quijote innostui. Ehkä
hän täältä löytäisi sielunsukulaisen? Doña ja Sancho päättivät mennä
seuraamaan performanssia.
Performanssin tekijöiden
taiteilijanimet olivat Ruoska ja Talonpoika. Performanssi oli kuvaus
ihmiskunnan rappiosta ja se ilmensi postmodernin ihmisen sieluntuskaa
monitulkintaisen maailman syövereissä. Performanssi eteni niin, että
Ruoska seisoi kasvot seinää vasten raapien reisiään ruoskan kahvalla.
Talonpoika puolestaan istui lattialla ja tökki akvaariossa olevaa
hamsteripesuetta haarukoilla ja muilla epämääräisillä esineillä.
Minkkiturkkeihin pukeutuneet katsojat esittivät viisaita analyyseja
siitä, miten hamsterin kärsimys peilautuu ihmisen eksistentialismiin ja
laajentaa ihmisenä olemisen kokemusta.
Doña Quijote suorastaan suuttui.
- Raakalaiset, hän huusi. - Tuo ei ole taidetta, se on silkkaa
eläinrääkkäystä. Toiset katselijat vilkuilivat häntä paheksuvasti. Ei
taidetapahtumissa sovi elämöidä, he toruivat. Ei taidetta voi arvioida
sen eettisen ulottuvuuden perusteella. On väärin rajoittaa taidetta
sillä vanhoillisella ja taantuneella käsityksellä, että taiteen pitäisi
noudattaa jotain moraalia, eihän edes ole olemassa mitään universaalia
moraalia vaan kaikki on täysin subjektiivista, ja sen minkä yksi arvioi
epäeettiseksi on toisen mielestä täysin hyväksyttävää.
- Mutta entä lait, huudahti Doña Quijote turhautuneena. - Ei kai taide sentään voi rikkoa lakia?
Katselijat
hymähtelivät ylenkatseellisesti moiselle kypsymättömälle
lausahdukselle. Viimeistään tässä vaiheessa kaikki jo tajusivat Doñan
vajaamielisyyden.
- Katsos, laitkin ovat jonkun
subjektiivisesti määrittelemiä, ei taiteen pidä rajautua yhteen
maailmankatsomukseen, vaan täytyy sallia kaikki mikä voi kuulua johonkin
maailmankatsomukseen ja sitäpaitsi kaikki muukin pitää sallia.
Doña
Quijote ei enää kestänyt. Hän mojautti Talonpoika-nimistä taiteilijaa
pärstään, sieppasi hamsterit ja karkasi. Vietyään ne turvaan
löytöeläinkotiin Doña palasi hakemaan Sanchoa performanssipaikalta.
Siellä häntä odotti kauhea näky. Ruoska ja Talonpoika istuivat nyt
molemmat lattialla ja söivät paria hamsteria elävältä. Suolet venyivät
hamsterien takaruumiista, kun ne vikisivät kuolinkouristuksissaan.
Doña
Quijote itki. Toiset katselijat selittivät, mikä jutun idea oli.
Performanssin tarkoitus oli herättää katsojissa erilaisia reaktioita.
Kun joku pahastuu siitä, kuten Doña äsken, toisten katselijoiden
taidekokemus syvenee heidän havaitessaan kypsymättömän näkemyksen
performanssitaiteeseen. Jos taiteelle asetetaan turhia eettisiä rajoja,
taidekokemus jää syventymättä.
Sancho sanoi Doñalle, ettei tämä saa rajoittaa toisten ilmaisunvapautta oman ahtaan maailmankatsomuksensa vuoksi. Doña kysyi, missä menee raja.
- Eläinrääkkäys? Itsensä viiltely? Lapsiporno? Raiskaus? Puukkotappelu? Menen ja poltan Kiasman taiteilijoineen niin teen sekä performanssin että palveluksen ihmiskunnalle, kun he pääsevät eroon taiteesta, jonka perusperiaate on laaduttomuus. Breivikin olisi pitänyt nimittää itsensä taiteilijaksi niin kukaan ei olisi korvaansa notkauttanut.
Osa 5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti