- Mikä "uusi" juttu lyö seuraavaksi läpi taiteessa? - Systomykoosi! Tätä sanaa ei kukaan ymmärrä, se kun on sana uudessa kielessä jonka juuri keksin.
Mitä on taide? ja sen jatko-osa
ovat ruotsalaisen taiteilijan Ernst Billgrenin teoksia. Billgren
unohtaa esoteerisen taiteen salaopin ja puhuu ilman kielellistä
kermavaahtoa kielikuvin ja muiden alojen käsittein. Billgrenin
mukaan taiteen käsite on kuollut 70-luvulla, koska mikä tahansa voi
nykyään olla taidetta.
Nykytaiteella ei ole oikeutta olla saman yläkäsitteen alla kuin teokset, jotka ovat vaatineet aikaa, vaivaa, taitoa ja tietoa. Miksi pitäisi hyväksyä taiteeksi jokin heppoinen kyseenalaistus, kun samaan aikaan etukäteen määritelty huonouden kategoria on populaaria. Taiteen tutkimuksen eräs peruspilari on, että teoksia tutkitaan niiden lähtökohdista käsin (ei biografisesti), mutta taidetta itseään ei määritellä sen itsensä perusteella, vaan
a) tekijän aseman perusteella (jos
tekijä on saanut paikan jossain taideinstituutiossa, mikä tahansa
hänen teoksensa on taidetta, ja tämän aseman saavuttaakseen täytyy
markkinoida itseään kohtalaisen paljon)
b) teoksen kategorian perusteella
(performanssit ovat ikäänkuin itsestään selvästi taidetta,
vaikka niillä olisi ensisijaisesti poliittinen tai muu
valistuksellinen tarkoitus, kun taas joku rupu Hannu Väisäsen
teokset ovat ”kirjallisuutta” Kingin ”populaariteosten”
rinnalla)
c) jonkin instituution antaman
arvostuksen perusteella (palkinnot, apurahat)
Eräs Billgrenin tärkeimmistä
teeseistä on se, että tapojen omaksumisen välttäminen on tapojen
omaksumista, että kokeilevuus itsetarkoituksena ei hyvä, että
omaperäisyys on taidemaailman tiukin, jämähtänein, joustamattomin
ja ahtain konventio.
Millä tahansa muulla alalla minulla on
oikeus odottaa laatua. Jos jotkin muut alat omaksuisivat
taidemaailman käytännöt, kävisi näin:
- vaatteista ratkeaisi saumat
- psykiatri ajaisi potilaansa itsemurhaan (haha, olipa ovelaa)
- talossani ei olisi ikkunoita, olisi puutakka muttei savupiippua (ooh miten omaperäistä ja kekseliästä)
- ravintolassa tarjottaisiin homeisia omppuja
- EKP ajaisi euron valtavaan inflaatioon tahallaan
- ohjelmistotuottaja keksaisi jättää tietoturvallisuuden huomiotta
Kuulen jo, kuinka joku rääkyy TAITEELLE
EI SAA ASETTAA RAJOJA JA SÄÄNTÖJÄ!!!!!11
Sääntöjen asettamatta jättäminen
ei sitten ole sääntö?
En kiellä tekemästä performansseja
enkä käsitetaidetta, enkä naivistisia maalauksia enkä nonsenseä.
Vaadin, että teoksia arvioidaan niiden itsensä perusteella, eikä
nosteta jalustalle pelkästään sen vuoksi että ne ovat uudenlaisia
tai että ne sattuvat olemaan jonkun tunnetun tekemiä. Samoin
kuin dekkarit eivät ole huonoja siksi, että ne osuvat huonouden
kategoriaan. Ja kuten naistaiteissa: käsityöt voivat olla
taidetta, jos niitä ei ole tehty kaavojen mukaan tai ensisijaisesti
johonkin käyttötarkoitukseen.
Eli:
- arvostelu teoksen itsensä perusteella
- ei kaavamaisuutta
- ei ensisijaisesti käyttötarkoitusta
- laatu ja tietotaito kokeilevuuden ja taiteilijan aseman edelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti