Rakkaat ystäväiset, olemme kokonaan unohtaneet kolme viidesosaa aisteista! Aaargh! Näin on tosiaan päässyt käymään! Pöljät taideihmiset yrittävät epätoivoisesti muka luoda uutta, mutta tosiasiassa vain jauhavat samoja ruttuisia formaatteja jotka on peritty jo hamasta ikuisuudesta.
Mikseivät
haju maku tunto ole taiteita?
Entä
jos alun perinkin olisi kehitetty näitä, visuaalisuuden ja
auditiivisuuden kustannuksella? Hajuaistimme olisi tarkka kuin
koiralla. Hahmottaisimme maailman ennen kaikkea sen kautta, miltä
asiat tuntuvat tai tuoksuvat. Kirja alkaisi ”Oli bituminhajuinen
karhea yö”. Kirjoja lukiessamme emme "näkisi"
tapahtumia mielessämme, vaan haistaisimme ja tuntisimme ne. Olisimme
kaikki synesteetikkoja.
Taidehistorian
voisi vaivatta laajentaa hajuihin, makuihin ja tuntoihin: "Barokin
aikana hajuihin tuli paisuttelua, korukuvioita ja yllättäviä
jälkimakuja. Tuntotaiteessa suosittiin raskaita, runsaita pintoja.
Klassisismissa vaalittiin luonnollisia tuoksuja ja sopusuhtaista
symmetriaa tuntotaiteessa. Rokokoo toi oikullisia hajuja.
Naturalismissa haluttiin taiteen keinoin nostaa esiin pahimmat hajut
ja maut ja kolhoimmat kosketuspinnat. Ekspressionismi esitteli rajuja
makuja. Surrealismin ohjelmana oli absoluuttinen makukapina,
totaalinen hajujen tottelemattomuus, säännönmukainen
kosketuspintojen sabotaasi."
Hajutaiteessa
käytettäisiin hajugeneraattoreja ja hajunvahvistimia. Olisi
elitistisiä aromisaleja, joihin tulisi iltapukuista isokenkäistä
väestöä, sekä populaarimpia haistelufestivaaleja. Olisi
kemiallisesti tuotettuja hajuja sekä luonnollisia hajuja. Leikatun
ruohon hajua, sahanpurua, hikeä, mädäntynyttä lihaa. Nuoriso
kapinoisi auktoriteetteja vastaan yököttävillä hajuilla, seuraava
ikäluokka taas imelillä, seuraava väkevillä. Wunderbaumit,
hajuvedet, vessanraikastimet, tuoksukynttilät ja suitsukkeet
olisivat samassa asemassa kuin halpataulut ja julisteet.
Makutaiteessa
olisi luonnollisia makumuotoja kuten viinin, suklaan tai kahvin
maistelu, sekä kemiallisesti tuotettuja makuja, maisteltavia
kapseleita. Olisi lapsille suunnattuja makuja, sekä haastavampia
aikuisille. Populaarimaut olisivat yksinkertaisia, korkeamakustelu
taas olisi monimutkaisempaa ja vivahteikkaampaa. Suomi olisi
makutaiteen takapajula, kun taas Turkki olisi maustekulttuurin kehto,
Sveitsi suklaakulttuurin, Italia viinikulttuurin. Makukoulussa
valittaisiin joko luonnollisten makujen koulutusohjelma mausteainein
tai kemiapainotteinen teollisten makujen koulutusohjelma. Estetiikka
tutkisi ruokailua makuhermojen kannalta.
Tunto
olisi kaikkein monipuolisin taide, se operoisi millä tahansa
materiaalilla. Savi olisi tuntotaiteilijalle kiitollinen materiaali,
sitä voisi helposti varioida kylmästä kuumaan, kovasta pehmeään,
sitkeästä sahanpurumaisuuteen, märästä kuivaan. Lasi olisi jo
vähän yksioikoisempi tunnusteltava. Olisi tuntomuseoita, joihin
laitetaan kaikkein hienoimmat tuntoteokset. Varsinaisten taideteosten
lisäksi teollinen tuntotuotanto leviäisi helposti sisustuksen
kautta; tuotettaisiin mattoja, seinävaatteita, kosketettavia
huonekaluja, esineitä ja tapetteja. Tuntoakatemiassa opetettaisiin
työstämään savea, paperia, lasia, puuta, nesteitä, kankaita,
muovia, pintakäsittelyaineita.
Poikkitaiteellisuus
saisi aivan uusia ulottuvuuksia: elokuviin yhdistettäisiin
hajugeneraattori, joka levittäisi kohtausten hajut ja tuoksut
yleisölle, samoin maalausten yhteyteen. Kirjojen materiaaliin
kiinnitettäisiin enemmän huomiota, sivut kuvastaisivat kulloistakin
tilannetta tuntotasolla. Yököttävien hajujen läpimurto veisi
aikaa, mutta sitten joku eksentrinen edelläkävijä älynväläyttäisi
että "hei, taiteen ei tarvitse olla kaunista", ja
avantgardistiset huuhaa-taidepiirit kritisoisivat taiteen valtaväylää
hernekeitosta haisunäätiin. Entä miten digidynastia suhtautuisi
tällaiseen taiteeseen?
Kun
näin kaikki viisi aistia on saatu taiteen käyttöön, voidaan alkaa
pahoinpidellä taiteen käsitettä vielä lisää.
Seuraavaksi
politiikasta tehtäisiin taidetta (absurdistinen lainavakuuspaketti,
jytky murhenäytelmänä). Sitten karjataloudesta (lehmien
kosmetiikkakurssi? barokkisikala?), autoista (Peugeot Valse triste?
Formula 1 à la Joutsenlampi?), nyrkkeilyotteluista (Muhammad Ali
II:n naivistinen huononyrkkeilykokeilu - taidemaailma innostui),
pieremisestä (audio-hajullista poikkitaiteellisuutta), nauramisesta
(naurukuoro, naurua mollissa). Tulisi toimitusjohtajien
sitouttamisperformanssi, installaatio hilseestä kymmenen vuoden
ajalta, poikkitaiteellinen taidetapahtuma synnytyksestä,
artikkelikollaasi ja-sanan monipuolisesta käytöstä.
Eäh.
Kipitä kirjakauppaan ja osta Homeros.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti